Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs amb continguts de confiança i qualitat

15 oct.

mireia sansMireia Sans (MS en el text), metgessa de família i directora de la Unitat de Gestió Hospitalet Nord de l’Institut Català de la Salut, en una entrevista d’Anna García-Altés (AGA en el text), exposa les avantatges de les noves tecnologies per al món sanitari i defensa la importància de la identitat digital

 AGA: Què s’entén per identitat digital?

MS: És el conjunt d’informació que hi ha exposada sobre nosaltres a internet, ja siguin dades personals, imatges, registres, notícies, comentaris… Tot això confereix la nostra descripció a nivell digital. És important tenir present que no es tracta d’inventar una identitat falsa, sinó de destacar aquelles virtuts-valors-coneixements- habilitats que un té i vol donar a conèixer.

AGA: És necessari que els professionals sanitaris tinguin una identitat digital cuidada? Quins són els seus beneficis?

MS: Sí, és fonamental. Treballar aquesta identitat és el primer pas per a una gestió correcta i proactiva de la nostra reputació digital, que és la que ens ve donada pel que nosaltres fem, ensenyem i diem de nosaltres mateixos i també pel que els altres diuen de nosaltres.

AGA: És més positiu que la identitat digital tingui un perfil específic o que el professional mostri coneixements en diversos camps?

MS: Això depèn dels objectius de cada professional. Com diu Cristina Aced, consultora en comunicació digital, abans de llançar-nos a les xarxes, hem de tenir clar qui som (identitat), què volem aconseguir (objectius), què volem dir (missatges), a qui (públics) i on (xarxes socials).

AGA: Quins són els riscos que el professional sanitari ha de tenir més en compte sobre la seva identitat digital?

MS: S’ha de tenir sempre present el tractament confidencial de les dades personals i clíniques. Tenim el deure del secret professional i hem de garantir que la informació sigui només accessible a les persones autoritzades. Cal cuidar la privacitat i la intimitat nostra i la dels altres, de la mateixa manera que ho fem en els serveis tradicionals. També és important mantenir una coherència entre el que projectem a internet i el que som.

AGA: En el teu cas, què destacaries? què t’ha servit més?

MS: Estar present a internet i participar-hi de forma activa m’ha permès donar-me a conèixer, conèixer a altres professionals amb inquietuds similars, compartir coneixements i potenciar la societat del coneixement en l’àmbit de la salut. És una recurs fantàstic per aprendre, reflexionar de forma participativa i per donar a conèixer iniciatives interessants en l’àmbit de la salut, la innovació i les noves tecnologies.

AGA: Com ha d’incloure un professional aquest nou recurs de treball?

MS: S’ha d’incloure amb normalitat en el dia a dia. Primer, però, els professionals han de formar-se amb aquests nous canals de comunicació que són Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube o els blogs. Han de saber-ne fer un ús adequat i conèixer les seves possibilitats i riscs, i han de gestionar la informació amb garanties, tenint en compte el codi deontològic.

AGA: És positiu interactuar amb els pacients?

MS: Si les persones consulten a internet malalties i tractaments i es baixen aplicacions mòbils sobre salut i utilitzen wearables, és imprescindible que nosaltres estiguem ben formats en el seu ús. A més, cal garantir continguts supervisats, contrastats i actualitzats. Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs on es garanteixi que el contingut que hi trobaran és de confiança i de qualitat.

En aquest sentit, val la pena destacar que disposem del segell de Web Mèdica Acreditada del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona  i del distintiu d’appsaludable que reconeix les app’s de salut.

AGA: Quins són els millors canals per a la identitat digital d’un professional de salut?

MS: Tot canal pot ser útil, sempre que el professional el conegui i tingui clar en quines situacions el pot fer servir, els seus avantatges i també les limitacions. Per exemple, el correu electrònic, les xarxes socials i les webs poden anar molt bé en la relació professional sanitari-pacient si es garanteix la privacitat i la confidencialitat de les dades del pacient i les normes d’ús.

AGA: Cap on ha d’avançar aquest nou ús tecnològic en la sanitat?

MS: Les TIC són clau per millorar la qualitat de l’assistència sanitària i la salut de la ciutadania, així com les tasques dels professionals i l’eficiència del sistema. Per això, és del tot necessari potenciar el seu ús, com s’està fent a Catalunya amb projectes com la història clínica compartida, la recepta electrònica, la carpeta personal de salut (Cat@Salut La Meva Salut), la telemedicina i teleassistència… Aquestes innovacions permeten als pacients contactar amb els seus professionals de referència i amb elles es pot donar resposta a dubtes i fer seguiments dels pacients a distància o bé citant-los a una consulta presencial.


 

One Reply to “Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs amb continguts de confiança i qualitat”

  1. Totalment d’acord! Ens permeteu ensenyar-vos la nostra nova app de lactància materna? 🙂 Ahir la vam presentar a l’Hospital de Nens de BCN i ha tingut molt bona acollida entre professionals de la salut. Gràcies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada