Montse Moharra, OIGS AQuAS
La Conferència anual d’EHMA va tenir lloc aquest any a Breda (Holanda). El tema principal va ser sobre la Gestió Basada en l’Evidència que s’inspira en l’ús d’evidències en el procés de presa de decisions dels professionals de la salut que assumeixen que l’ús sistemàtic de la millor evidència disponible en la presa de decisions de gestió millorarà l’assistència sanitària. El programa d’aquest any va incloure diverses presentacions orals dins de la sessió del Grup d’Especial Interès (SIG en anglès) sobre les millors pràctiques en la gestió. L’objectiu va ser familiaritzar els participants amb les diferents aproximacions per a resoldre problemes en els diferents països europeus.
L’Observatori d’Innovació en Gestió Sanitària a Catalunya va presentar les tres millors pràctiques seleccionades a partir de les experiències innovadores durant aquesta sessió de GIS:
- Adequació de la prescripció en l’assistència sanitària primària i comunitària que consisteix en la retirada planejada i estandarditzada de la medicació crònica en pacients d’edat avançada i pacients polimedicats;
- El “pre-op” en línia que consisteix en una cita virtual on l’anestesista professional recopila informacions procedents de les diferents fonts de dades del pacient;
- La pràctica teledermatologia que comencen quan el metge d’atenció primària fotografia una lesió de la pell i programa una cita de visita virtual amb el dermatòleg.
La selecció de les millors pràctiques procedents d’experiències innovadores es basa en l’anàlisi de qualitat que va molt més enllà d’un simple recull d’experiències. Amb aquest procés, és possible compilar les pràctiques i identificar les característiques distintives, així com els resultats de les millors experiències realitzades en el sistema de salut per tal de propagar i augmentar-los.
Els factors clau per identificar les millors pràctiques a l’Observatori no es basen només en la reducció dels costos de la cura de la salut, sinó també en els beneficis de la innovació amb respecte al millor accés i escalabilitat cap a altres centres. Cal destacar que els avantatges s’ofereixen als pacients i als professionals amb referència a una major satisfacció dels pacients (millores en la qualitat de vida i reducció del risc d’efectes secundaris) i dels professionals (priorització de temps i optimització dels recursos d’atenció primària de salut). No obstant això, també es van publicar els nous reptes pel futur com ara la identificació del que funciona i del que no funciona en diferents contextos, la identificació dels obstacles i dels potenciadors per a la implementació, compartir problemes, reconèixer els fracassos i buscar solucions. La internalització d’aquests desafiaments serà crucial pel futur èxit en l’adopció i la difusió de les millors pràctiques en la gestió de la salut.
La discussió entre els participants en la sessió GIS va ser una oportunitat per compartir coneixements derivats de les experiències pràctiques i per explorar les qüestions administratives i de política sanitària.