Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs amb continguts de confiança i qualitat

15 oct.

mireia sansMireia Sans (MS en el text), metgessa de família i directora de la Unitat de Gestió Hospitalet Nord de l’Institut Català de la Salut, en una entrevista d’Anna García-Altés (AGA en el text), exposa les avantatges de les noves tecnologies per al món sanitari i defensa la importància de la identitat digital

 AGA: Què s’entén per identitat digital?

MS: És el conjunt d’informació que hi ha exposada sobre nosaltres a internet, ja siguin dades personals, imatges, registres, notícies, comentaris… Tot això confereix la nostra descripció a nivell digital. És important tenir present que no es tracta d’inventar una identitat falsa, sinó de destacar aquelles virtuts-valors-coneixements- habilitats que un té i vol donar a conèixer.

AGA: És necessari que els professionals sanitaris tinguin una identitat digital cuidada? Quins són els seus beneficis?

MS: Sí, és fonamental. Treballar aquesta identitat és el primer pas per a una gestió correcta i proactiva de la nostra reputació digital, que és la que ens ve donada pel que nosaltres fem, ensenyem i diem de nosaltres mateixos i també pel que els altres diuen de nosaltres.

AGA: És més positiu que la identitat digital tingui un perfil específic o que el professional mostri coneixements en diversos camps?

MS: Això depèn dels objectius de cada professional. Com diu Cristina Aced, consultora en comunicació digital, abans de llançar-nos a les xarxes, hem de tenir clar qui som (identitat), què volem aconseguir (objectius), què volem dir (missatges), a qui (públics) i on (xarxes socials).

AGA: Quins són els riscos que el professional sanitari ha de tenir més en compte sobre la seva identitat digital?

MS: S’ha de tenir sempre present el tractament confidencial de les dades personals i clíniques. Tenim el deure del secret professional i hem de garantir que la informació sigui només accessible a les persones autoritzades. Cal cuidar la privacitat i la intimitat nostra i la dels altres, de la mateixa manera que ho fem en els serveis tradicionals. També és important mantenir una coherència entre el que projectem a internet i el que som.

AGA: En el teu cas, què destacaries? què t’ha servit més?

MS: Estar present a internet i participar-hi de forma activa m’ha permès donar-me a conèixer, conèixer a altres professionals amb inquietuds similars, compartir coneixements i potenciar la societat del coneixement en l’àmbit de la salut. És una recurs fantàstic per aprendre, reflexionar de forma participativa i per donar a conèixer iniciatives interessants en l’àmbit de la salut, la innovació i les noves tecnologies.

AGA: Com ha d’incloure un professional aquest nou recurs de treball?

MS: S’ha d’incloure amb normalitat en el dia a dia. Primer, però, els professionals han de formar-se amb aquests nous canals de comunicació que són Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube o els blogs. Han de saber-ne fer un ús adequat i conèixer les seves possibilitats i riscs, i han de gestionar la informació amb garanties, tenint en compte el codi deontològic.

AGA: És positiu interactuar amb els pacients?

MS: Si les persones consulten a internet malalties i tractaments i es baixen aplicacions mòbils sobre salut i utilitzen wearables, és imprescindible que nosaltres estiguem ben formats en el seu ús. A més, cal garantir continguts supervisats, contrastats i actualitzats. Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs on es garanteixi que el contingut que hi trobaran és de confiança i de qualitat.

En aquest sentit, val la pena destacar que disposem del segell de Web Mèdica Acreditada del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona  i del distintiu d’appsaludable que reconeix les app’s de salut.

AGA: Quins són els millors canals per a la identitat digital d’un professional de salut?

MS: Tot canal pot ser útil, sempre que el professional el conegui i tingui clar en quines situacions el pot fer servir, els seus avantatges i també les limitacions. Per exemple, el correu electrònic, les xarxes socials i les webs poden anar molt bé en la relació professional sanitari-pacient si es garanteix la privacitat i la confidencialitat de les dades del pacient i les normes d’ús.

AGA: Cap on ha d’avançar aquest nou ús tecnològic en la sanitat?

MS: Les TIC són clau per millorar la qualitat de l’assistència sanitària i la salut de la ciutadania, així com les tasques dels professionals i l’eficiència del sistema. Per això, és del tot necessari potenciar el seu ús, com s’està fent a Catalunya amb projectes com la història clínica compartida, la recepta electrònica, la carpeta personal de salut (Cat@Salut La Meva Salut), la telemedicina i teleassistència… Aquestes innovacions permeten als pacients contactar amb els seus professionals de referència i amb elles es pot donar resposta a dubtes i fer seguiments dels pacients a distància o bé citant-los a una consulta presencial.


 

One Reply to “Seria ideal que els professionals poguéssim prescriure app’s i webs amb continguts de confiança i qualitat”

  1. Totalment d’acord! Ens permeteu ensenyar-vos la nostra nova app de lactància materna? 🙂 Ahir la vam presentar a l’Hospital de Nens de BCN i ha tingut molt bona acollida entre professionals de la salut. Gràcies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.